Parasittbehandling av katt

Vetsentrum tilbyr parasittbehandling av katt. Parasittmidler til katt er reseptbelagt i Norge. Dette er for å sikre at man benytter riktig preparat i de ulike tilfellene, hindre unødvendig medisinbruk og forebygge utvikling av resistens. For at vi skal kunne skrive ut resept til ditt dyr må dyret ha vært undersøkt hos oss i løpet av det siste året. Årsaken til dette er at veterinæren som skriver ut resepten er ansvarlig for å sikre at foreskriving og bruk av medisiner er faglig forsvarlig, jmf. Dyrehelsepersonelloven §§13 og 23. Ved behov for parasittmidler til din katt kan du gjerne be om det f.eks samtidig med den årlige vaksinen. Det er derfor ikke nødvendig med et eget besøk for å få resept.

Innvollsorm

Spolorm og bendelorm er de vanligste innvollsparasittene i Norge. Utekatter som fanger gnagere og fugler er utsatt for å få innvollsorm. De bør derfor behandles regelmessig med ormekur. Kattunger skal også ha regelmessig behandling etter fødsel, da de kan smittes via morsmelk. Hvor ofte de skal behandles avhenger av hvilket preparat man bruker. Ta kontakt med oss for hjelp til å vurdere passende preparat og behandlingsintervall. Voksne innekatter trenger ikke regelmessig behandling, ved mistanke om innvollsorm bør man først analysere en avføringsprøve.

Flåttbeskyttelse

Flåtten er aktiv fra tidlig vår til langt ut på høsten og i områder hvor det er mye flått bør man bruke flåttmiddel på katten. Noen midler hindrer flåtten i å feste seg, mens andre gjør at flåtten dør kort tid etter at den har bitt seg fast. Dette vil redusere risikoen for at flåtten overfører sykdommer. Ta kontakt med oss for å få hjelp til å finne ut hvilket preparat som passer for din katt. Husk også å gå igjennom pelsen til katten hver dag og fjern eventuelle flått som har festet seg. Det finnes egne flåttpinsetter som kan brukes, eller man kan bruke fingrene. Ta tak helt inntil huden, dra flåtten rett ut og unngå å klemme den i stykker.

Det er viktig å få preparat beregnet til din katt – enkelte flåttmidler til hund er svært giftig for katt og må ikke brukes!

flått

Parasittbehandling ved utenlandsreiser

Det finnes ulike regler og krav for deg som skal ut å reise med katten din. Det er viktig at du vet hvilke lover som gjelder for det landet du skal reise til. Du kan også ta kontakt med ambassaden til det aktuelle landet før avreise. På nettsiden til mattilsynet.no finner du til enhver tid oppdatert informasjon om innreiseregler når du skal tilbake til Norge, se veileder her.

Kontakt dyrlegen for parasittbehandling

Vårt dyktige team står klare til å hjelpe din katt. Har du noen spørsmål rundt parasittbehandling eller ønsker du å bestille time? Ring oss på Telefon: 959 76 000 eller send oss en e-post.