Parasittbehandling av hund

Parasittbehandling

Parasittmidler til hund er reseptbelagt i Norge. Dette er for å sikre at man benytter riktig preparat i de ulike tilfellene, hindre unødvendig medisinbruk og forebygge utvikling av resistens. For at vi skal kunne skrive ut resept til ditt dyr må dyret ha vært undersøkt hos oss i løpet av det siste året. Årsaken til dette er at veterinæren som skriver ut resepten er ansvarlig for å sikre at foreskriving og bruk av medisiner er faglig forsvarlig, jmf. Dyrehelsepersonelloven §§13 og 23. Ved behov for parsittmidler til din hund kan du gjerne be om det f.eks samtidig med den årlige vaksinen. Det er derfor ikke nødvendig med et eget besøk for å få resept.

Innvollsorm

Spolorm og bendelorm er to ulike innvollsormer som er vanlige i Norge og som vi ser hos hund. Voksne hunder behandles ikke regelmessig. Mistenker du at hunden din har innvollsorm kan du levere en avføringsprøve som vi da vil sende til analyse. Om hunden får påvist orm i avføringen vil veterinæren skrive ut en resept på det preparatet som er best egnet for behandlingen. Ta kontakt med oss så hjelper vi deg.

Drektige tisper og valper behandler man imidlertid rutinemessig. Årsaken til dette er at tispa kan ha spolorm i kroppen som ligger i dvale. Disse kan aktiveres under drektigheten og deretter overføres til valpene via morkake og senere melken. Tispa behandles gjerne før fødsel og en gang etter fødsel. Valpene får hyppige ormekurer de første ukene, behandlingsregime avhenger av hvilket preparat man velger. Ta kontakt med oss for råd som passer din hund.

Flåttbeskyttelse

Flåtten er aktiv fra tidlig vår til langt ut på høsten og i områder hvor det er mye flått bør du bruke flåttmiddel på hunden. Noen midler hindrer flåtten i å feste seg, mens andre gjør at flåtten dør kort tid etter at den har bitt seg fast. Dette vil redusere risikoen for at flåtten overfører sykdommer. Borreliose, anaplasmose og Tick-Borne Encephalitis er sykdommer som flåtten kan føre med seg og som har vært påvist hos hund i Norge.

Det finnes flere ulike typer flåttmiddel, både dråper som dryppes på huden, tabletter og halsbånd. Hvor lang tid de har effekt mot flått varierer også. Noen preparater er bedre egnet enn andre dersom man har barn og dersom hunden bader mye. Ta kontakt med oss for å få hjelp til å finne ut hva som passer for deg og din hund. I Sør-Norge og på deler av vestlandet langs kysten er det generelt sett mye flått. Husk derfor å gå igjennom pelsen til hunden hver dag, oppdager du en flått bør du fjerne denne fortløpende. Det finnes egne flåttpinsetter som kan brukes, eller man kan bruke fingrene. Ta tak helt inntil huden, dra flåtten rett ut og unngå å klemme den i stykker.

Parasittbehandling ved utenlandsreiser

Det finnes ulike regler og krav for deg som skal ut å reise med hunden din. Det er viktig at du vet hvilke lover som gjelder for det landet du skal reise til. Du kan også ta kontakt med ambassaden til det aktuelle landet før avreise. På nettsiden til mattilsynet.no finner du til enhver tid oppdatert informasjon om innreiseregler når du skal tilbake til Norge.

Alle hunder som har vært i utlandet skal være behandlet mot revens dvergbendelorm. Hunden må som hovedregel være behandlet i utlandet 24 – 120 timer før ankomst Norge. Dersom man reiser ofte kan man velge et behandlingsopplegg hvor man gir ormekur med maksimalt 28 dager mellom hver behandling. Det kreves da et eget opplegg for oppstart av denne behandlingen. Les mer om dette på hjemmesiden til Mattilsynet.

Avhengig av hvor man reiser kan det også være nødvendig å behandle hunden mot sandfluer, lopper og hjerteorm. Ta kontakt med oss for nærmere informasjon om hva som er aktuelt for deg og din hund.