Vaksinering av katt

Vaksinering av katt er en forebyggende behandling som beskytter mot alvorlige og smittsomme sykdommer. Regelmessig vaksinering er viktig både for å beskytte din egen katt, men det er også viktig for å holde forekomsten av smittsomme sykdommer på et lavt nivå. Takket være effektive vaksinasjonsprogrammer er forekomsten av alvorlige, smittsomme sykdommer i dag lav.

Klikk her dersom du ønsker å bestille time til vaksine og helsekontroll.

Hva vaksinerer vi mot

Kattepest

Kattepest er en alvorlig og potensielt dødelig sykdom forårsaket av et parvovirus. Symptomer kan være oppkast, diarè, feber og slapphet. Vaksinasjon er et viktig tiltak mot sykdommen og bør utføres regelmessig.

Les mer om kattepest på Mattilsynets hjemmeside her.

Katteinfluensa

Katteinfluensa er en fellesbetegnelse for smittsom sykdom i kattens øver luftveier og kan skyldes både virus og bakterier. Katteinfluensa opptrer oftest der hvor mange katter er samlet, f.eks kattepensjonater. Dersom katten er vaksinert får den som regel et mildt sykdomsforløp.

Les mer om katteinfluensa på Mattilsynets hjemmeside her.

katt

Når skal katten vaksineres?

Første gang katten vaksineres får den en grunnvaksine, det vil si to vaksiner med 3 – 4 ukers mellomrom. Første dose gis vanligvis ved ca 12 ukers alder, men kan i noen tilfeller gis fra 8-9 uker. Når katten er grunnvaksinert får den deretter vaksine en gang i året. Vaksinen mot kattepest gis hvert 3. år, mens vaksinen mot katteinfluensa gis årlig. Vi anbefaler at både ute – og innekatter vaksineres. Selv om katten ikke er i kontakt med andre katter, kan den smittes ved at eier tar med smittestoff inn via f.eks sko.

Helsekontroll og vaksine

Vi utfører alltid en helsesjekk i forbindelse med vaksineringen for å forsikre oss om at katten din er frisk. Vi undersøker blant annet tenner og tannkjøtt, øyne, ører, hud og pels. Vi lytter også på hjerte og lunger. En slik årlig helsekontroll er viktig for å eventuelt kunne avdekke sykdom og skader på et tidlig tidspunkt.

Ta kontakt med oss dersom du ønsker å bestille time til vaksine og helsekontroll.

Vaksinasjon ved reise med katt

Dersom man skal reise til andre land enn Sverige er det krav om gyldig rabiesvaksine. Rabies er en smittsom og dødelig virussykdom som kan smitte fra dyr til mennesker. Rabiesvaksine skal gis minst 21 dager før utreise.

Se Mattilsynets reiseveileder for oppdatert informasjon om å reise med katt.

Bestill vaksinering av katt her.