Tannsjekk og tannrens hos hund

Hundens tenner og tannhelse er viktig. På klinikken vår møter du veterinærer og dyrepleiere med bred kompetanse og videreutdannelse innen tenner og tannbehandling. Vi tilbyr rutineundersøkelser og mer avanserte behandlinger slik som kirurgisk behandling av tenner og tannkjøtt.

Årlig tannsjekk og tannrens

Den vanligste rutinebehandlingen på hund er tannundersøkelse – og rens. Dette er noe vi utfører daglig hos oss på Vetsentum. Tannrensen foregår alltid i full narkose, da får man gjort en grundig jobb samtidig som det er tryggere for hunden. Hunden får tilført oksygen kontinuerlig og vi overvåker både manuelt og ved hjelp av avansert utstyr. Plakk og tannstein fjernes og tennene poleres. Vi undersøker alle tennene enkeltvis og tar alltid røntgenbilder av alle tennene.

Det frigjøres masse bakterier når man renser tenner, så klinikken har et eget rom for tannundersøkelser og -behandlinger.

Som oss mennesker har også hunder har behov for årlig oppfølging av tennene. Da kan man forebygge og behandle tannverk og ubehag fra munnhulen. God tann- og tannkjøtthelse er viktig for den generelle helsetilstanden. Humant var det tannlegene som utgjorde en brå økning i levetiden hos oss mennesker. Det samme vil gjelde for kjæledyr ved årlig oppfølging av den generelle tann- og tannkjøtthelse. Ukentlig utfører dyrlegene på Vetsentrum tannbehandling som forsegling og tanntrekk av tenner pga ising og tannverk. Dette er viktig for den generelle velferden hos kjæledyr.

Kontakt oss for timebestilling.

Slik foregår en en tannrens, se video

Velutstyrt klinikk

Tannrommet er utstyrt med avansert tann- og narkoseutstyr, og det tilbys behandlinger av både tenner og tannkjøtt, samt kjevebein. På tannrommet har vi digitalt tannrøntgen for å få optimale bilder av tenner og kjevebein slik at korrekt diagnose og behandling kan gis.

Tannsykdommer hos hund

Så mange som 80% av alle hunder har en eller annen form for tannproblemer. Dette kan gi store smerter for hunden, selv om ikke du som eier alltid er klar over problemene. Dette er fordi mange hunder skjuler smerte veldig godt. Hunden kan derfor spise normalt selv om den har smerter i tennene. Regelmessig tannundersøkelse og – rens hos veterinær er derfor å anbefale. På den måten kan man oppdage eventuelle skader og tannsykdom på et tidlig stadium.

Gingivitt

Gingivitt er betennelsesprosess i tannkjøttet og kjennetegnes ved at hunden får dårlig ånde og rødt og irritert tannkjøttet. Gingivitt oppstår når plakk og bakterier blir liggende på tennene, noe som etterhvert medfører at det oppstår en betennelsesprosess i tannkjøttet. Gingivitt kan forebygges med daglig tannpuss og regelmessig tannrens hos veterinær. Dersom gingivitt ikke behandles, vil det etterhvert kunne utvikle seg til periodontitt. Dette er en irreversibel tilstand som kan medføre at tennene etterhvert løsner.

Periodontitt

Periodontitt er en betennelse i selve tannfestet rundt tennene under tannkjøttet. Denne sykdommen kan føre til at tenner hos dyret ditt løsner og etterhvert faller ut. Dersom man ikke behandler gingivitt (som nevnt over), vil periodontitt kunne utvikle seg. Dette er en tilstand som man ikke blir kvitt, men man kan bremse utviklingen ved hjelp av riktig behandling. Sammen med regelmessig tannundersøkelse – og rens er det viktig med forebyggende tiltak hjemme. Den beste måten å forebygge tannproblemer på er daglig tannpuss med tannpasta beregnet for hund. Det finnes også andre produkter med forebyggende egenskaper man kan benytte i tillegg. Ta gjerne kontakt med oss for veiledning til din hund.

Skader på tenner – frakturerte tenner

En skade på en enkelt tann eller flere tenner kan oppstå når hunden tygger på harde objekter som f.eks bein og steiner. Dette kaller vi tannfrakturer. Dette vil kunne skape store smerter for hunden og må undersøkes av en veterinær. Dersom tannen er knekt inn til nerven vil det være smertefullt og i tillegg er det fare for at det utvikler seg til en tannbyll. Den vanligste behandlingen er da å trekke eller rotfylle tannen. Ved behov for rotfylling vil hunden bli henvist til spesialist for dette. Dersom det er en mindre skade som ikke går inn til nerven, kan man i enkelte tilfeller kun legge en forsegling på tannen.

Tannresorpsjon (TR)

Når en tann brytes ned (tannråte) kaller vi det tannresorpsjon. Dette er en tilstand hvor hundens egne celler bryter ned tannvevet. Eksakt årsak til at dette skjer er ikke kjent. Denne tilstanden kan bli svært smertefull for hunden og behandling er påkrevd. TR kan oppstå på en eller flere tenner og det er viktig å følge opp med rutinemessige tannundersøkelser hvor man tar røntgen for å vurdere røttene. I mange tilfeller oppdages TR tilfeldig på en rutinemessig tannrens og det er en fordel for hunden at man oppdager det på et tidlig tidspunkt slik at behandling kan igangsettes.

Symptomer på tannproblemer

Det kan være vanskelig å oppdage at din firbeinte venn har tannsmerter, en hund er nemlig veldig flink til å skjule smerter. Om du oppdager at hunden din for eksempel spiser mindre, tygger kun på en side av munnen, helst ønsker å spise fôr med lett tyggemotstand, har dårlig ånde og/eller rødt tannkjøtt, skjelver med underkjeven, sikler mer eller oppfører seg unormalt kan dette være symptomer på at noe er galt. Du bør da kontakte dyrlegen som vil undersøke hunden nærmere.

Kontakt Vetsentrum, bestill tannsjekk og tannrens til din hund

Ønsker du å bestille time eller har du noen spørsmål rundt tenner og tannhelsen til hunden din? Kontakt oss så hjelper vi deg.

hund