Kastrering av katt

Fordelene med kastrering er mange, både for katten og for deg som eier. Om katten din ikke skal brukes i avl anbefaler vi at den kastreres. I dag ehjemløse katter et stort problem  over hele Norge. Disse kattene får verken vaksiner, riktig stell eller maten de trenger. I tillegg til at mange hjemløse katter lider, kan de bidra til spredning av smittsomme sykdommer. Ved å kastrere katten unngår man at det fødes flere hjemløse katter og i tillegg gir det helsefordeler for din egen katt.

Bestill time her.

kattunger

Kastrering av hannkatt

Hvorfor bør hannkatter kastreres?

Ukastrerte hannkatter kan i perioder streife og være borte i lengre tid. Når de kastreres holder de seg i større grad i nærheten av hjemmet. De er også mindre utsatt for skader i forbindelse med slosskamper og man unngår at katten markerer med illeluktende urin både inne og ute. I tillegg bidrar man til å begrense antall hjemløse kattunger som fødes ute.

Kastrering av hannkatter er et rutineinngrep

Hannkatten kan kastreres når den er 4 – 6 måneder gammel. Kastrering av hannkatt et et relativt enkelt og ukomplisert inngrep. Når du leverer katten din hos oss utfører vi en helsesjekk før katten legges i narkose. Vi klipper og vasker operasjonsområdet, setter lokalbedøvelse og deretter fjernes testiklene. Katten overvåkes av en dyrepleier under inngrepet og i oppvåkningspeioden etterpå. Når katten er våken igjen og har fått det den skal ha av væske og smertestillende, kan den reise hjem samme dag. Det er ingen sting som skal fjernes. Dersom katten er interessert i operasjonssåret anbefales det at man setter på en skjerm for å unngå at katten slikker på såret. Vi sender med resept på smertestillende medisiner og vi ser gjerne katten på kontroll etter 1 uke for å se at det har grodd som det skal. Fram til da må pus holdes inne for å unngå at det kommer jord og annen forurensning i såret.

Kastrering av hunnkatt

En hunnkatt vil kunne komme i løpetid ca. hver tredje uke. Katten går drektige i rundt 60 dager og den kan bli drektige igjen nesten rett etter fødsel. Dette kan føre til at det fødes mange kattunger i løpet av et år, mange av disse ender opp hjemløse.

Risiko for jursvulster og livmorbetennelse er noe du slipper å uroe deg for om katten kastreres. Bruk av p-piller frarådes på grunn av bivirkninger som nettopp jursvulster.

Hvordan foregår kastreringen av hunnkatter?

Hunnkatten kan kastreres når den er ca 5 – 6 måneder gammel. Vær oppmerksom på at katten kan bli drektig tidligere enn dette. Kastrering av hunnkatt er et noe større inngrep enn hos hannkatten, men det er et rutineinngrep med liten risiko for komplikasjoner. Ved ankomst klinikken utfører vi en helsesjekk før katten bedøves. Vi klipper og vasker operasjonsområdet, intuberer katten og kobler den til et narkoseapparat med overvåkning. En dyrepleier er med og passer på katten under hele inngrepet og i oppvåkningsperioden etterpå. Via et lite snitt i buken fjernes eggstokkene, noen ganger fjernes også livmor. Når katten er våken igjen og har fått det den skal ha av væske og smertestillende kan den reise hjem samme dag. Dersom katten er interessert i operasjonssåret anbefaler vi bruk av en body for å hindre at den slikker på såret. Vi sender med resept på smertestillende hjem og vi anbefaler kontroll etter 1 uke for å se til at det har grodd som det skal. Vi syr med innvendige sting, så det er ingen sting som skal fjernes. Katten bør holdes inne fram til kontrollen.

Kastrerte katter får økt appetitt

Kastrerte katter har lettere for å legge på seg. De får ofte økt appetitt samtidig som forbrenningen avtar noe. Urinveisproblemer kan man også se hos noen kastrerte katter, hovedsakelig hannkattene. Både overvekt og urinveisproblemer kan forebygges med riktig fôring. Vi anbefaler et godt vedlikeholdsfôr beregnet på kastrerte katter.  Spør oss gjerne om fôrveiledning dersom du er usikker på hva du skal velge.

Bestill time i dag.

Våre veterinærer og dyrepleiere har lang erfaring og utfører disse inngrepene regelmessig. Ønsker du å bestille time eller har du noen spørsmål? Ta kontakt med oss.

katt