Hud-, øre- og øyeproblemer

Mange pasientene vi møter har hudproblemer, øreproblemer og/eller øyeproblemer. Noen ganger er det et enkeltstående sykdomstilfelle eller en skade. Andre ganger er dette symptomer på et mer sammensatt og underliggende problem som det er viktig å avdekke årsaken til.

Øyeproblemer

Øyeproblemer anser vi alltid som akutt og ved symptomer fra øynene anbefaler vi at du raskt tar kontakt med veterinær for vurdering. Øyesymptomer krever rask behandling på grunn av smerte og risikoen for redusert eller ødelagt syn. Enkelte øyesykdommer krever kirurgi, men i de aller fleste tilfeller løses dette med medisinsk behandling. Katter er ofte utsatt for skader i øynene dersom de sloss med andre katter.

Symptomer på øyeproblemer

• Rødt øye
  • Væske eller puss fra øyet
  • Katten myser eller kniper med øyet
  • Katten forsøker å klø seg på øyet, myser eller kniper igjen øyet.

Hvordan foregår en øyeundersøkelse hos oss.

Ved en øyeundersøkelse vil vi først inspisere begge øynene grundig. Vi måler tåreproduksjonen og farger øyet med et fargestoffet fluorescein for å kunne avdekke om det er sår på øyets hornhinne. I enkelte tilfeller er det også nødvendig å måle trykket i øyet med et tonometer. Ved mistanke om at det har kommet et fremmedlegeme inn på øyet kan vi lokalbedøve øyet og se bak blinkhinnen.

Etter undersøkelsen vil veterinæren foreskrive en passende behandling. Ved behov for øyelysing eller mer avanserte øyeundersøkelser henviser vi videre til øyespesialist.

Har du noen spørsmål eller ønsker du å bestille time? Ta kontakt med oss, vi er her for å hjelpe deg.

Øreproblemer

Øreproblemer hos katt sees gjerne ved at katten klør seg mye i ørene eller rister på hodet. Katter kan som hunder få ørebetennelse, andre årsaker til symptomer fra ørene kan være øremidd, polypper eller svulst i øregangen.

Symptomer på øreproblemer

• Rød og irritert hud ved øregangen
  • Klør seg med bakbeina i øret eller gnir øret mot underlaget
  • Hoderisting, skjev hodeholdning
  •  Vond lukt fra ørene
  •  Smerte ved berøring
  •  Nedsatt hørsel
  •  Synlig ørevoks

Hvordan foregår en øreundersøkelse hos oss

Ved en øreundersøkelse undersøker vi begge ørene. Vi bruker et otoskop for å inspisere øregang og trommehinne. Vi tar ut en svaberprøve som vi ser på i mikroskop for å se etter bakterier, sopp eller øremidd. Etter denne undersøkelsen vil veterinæren kunne anbefale en behandling og eventuelt hvilke videre undersøkelser som bør gjøres. Ofte er behandlingen ulike typer ørerens og/eller øredråper.

I enkelte tilfeller kan det være aktuelt med CT-undersøkelse eller videootoskop.

Har katten din øreproblemer? Ta kontakt med oss for å bestille time.

Hudproblemer

Hudproblemer kan være svært smertefullt og plagsomt for katten og det er derfor viktig å ta disse symptomene på alvor. Det finnes flere årsaker til at hudproblemer oppstår og i noen tilfeller kan det være nødvendig med en lengre utredning for å finne en diagnose. Noen av årsakene til hudproblemer hos katt kan være allergi, fôrintoleranse og parasitter.

Symptomer på hudproblemer

• Rød og irritert hud
  • Kløe
  • Overdreven slikking
  • Pelstap
  • Flassing
  • Små eller større kviser i huden
  • Rødme/sårhet på poter
  • Ørebetennelse

Hvordan foregår en hudutredning hos oss

Når vi får inn en katt med et hudproblem starter vi alltid med en grundig klinisk undersøkelse. En samtale med deg som eier for å kartlegge kattens sykdomshistorikk er også svært viktig. Vi ønsker å vite når symptomene oppstod, om det har vært et gjentakende problem, om evt flere katter i samme husholdning har symptomer, hva slags fôr katten spiser etc.

Avhengig av kattens symptomer vil veterinæren sette opp en plan for videre utredning og behandling. Det kan være aktuelt å ta prøver fra huden (svaberprøver eller vevsprøver), blodprøver, eliminasjonsdiett (spesialfôr) mm.

Ønsker du time til en hudundersøkelse hos oss eller har du noen spørsmål vi kan hjelpe deg med? Ta kontakt med oss.