huggorm i gresset, hoggorm

Hoggorm

Hoggormen er som regel aktiv fra vår til høst. Om hunden eller katten skulle bli bitt av hoggorm er det viktig å holde dyret mest mulig i ro og kontakte veterinær med en gang. Katter og små hunder kan bæres, store hunder bør gå rolig tilbake til bilen dersom man er ute på tur. Hunder og katter blir som oftest bitt i hoderegionen, ved snuten eller i beinet. Det oppstår ofte en hevelse over bittstedet som kan være smertefull.

Fakta om hoggorm (vipera berus)

Hoggormen er en naturlig del av den norske faunaen og en av de tre slangeartene vi har i naturen her i landet. De to andre slangeartene som finnes er buorm og slettsnok, men det er kun hoggormen som er giftig av dem. Alle artene er fredet i Norge, så selv om det ikke alltid er like hyggelig å støte på en slange skal du aldri drepe den.

En voksen hoggorm blir som regel rundt 60-70 cm lang, men enkelte kan bli opp til 90 cm lange. Den er lett å kjenne igjen da den har et «sikksakkmønster» på ryggen.

Dietten består for det meste av smågnagere, frosker, firsisler og stålorm, samt fugler og fugleegg. Les mer om her.

Symptomer på hoggormbitt

Hevelse og rødme omkring bittstedet er det vanligste symptomet. Ofte kan man se to små hull ved siden av hverandre der hoggormen har bitt. Noen dyr får nedsatt allmenntilstand, oppkast og diarè, I mer alvorlige tilfeller ser man hjerteflimmer, blødningsforstyrrelser og skader på indre organer. Enkelte kan også utvikle sjokk. Symptomer som du bør være klar over:

• Hevelse, området rundt bittet er ømt og hovent
  • Blårød hudfarge
  • Bleke slimhinner
  • Oppkast og diarè
  • Nedsatt allmenntilstand, slapp
  • Dyret kollapser
  • Rask pust og uregelmessig puls
  • Dyret sliter må stå stødig

Kontakt veterinæren om dyret ditt er bitt av hoggorm

Dersom hunden eller katten din blir bitt anbefaler vi alltid at du tar kontakt med veterinær med en gang! Veterinæren vil vurdere behandling ut fra hunden eller kattens symptomer og kliniske bilde. I noen tilfeller er det nødvendig med oppstalling på klinikk for væskebehandling, eventuelt antiserum (motgift), overvåkning og smertelindring.

Ta kontakt med oss om du ønsker mer informasjon eller om du ønsker å bestille time.

Følg oss gjerne på Facebook og meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta nyttig informasjon, produkter, rabatter og unike tilbud.