glad hund, sunn tannhelse, natur,

Husk årlig tannsjekk og tannrens hos veterinæren

God tannhelse er viktig for god dyrevelferd og må følges opp regelmessig. Vi anbefaler at alle katter og hunder gjennomgår en tannsjekk minst en gang i året. Da sjekker man om det er plakk og tannstein, tannkjøttbetennelse, tegn til tannsykdommer samt om det er noen knekte tenner. De fleste katter og hunder har behov for tannrens en gang i året, i noen tilfeller også hyppigere. Under en tannrens blir det også tatt røntgenbilde av alle tennene og eventuelle tannsykdommer kan oppdages på et tidlig stadium.

Ettersom omkring 8 av 10 katter og hunder får problemer med tannhelsen sin i løpet av livet bør du som eier passe ekstra på. Tannproblemer kan være ekstremt smertefullt samtidig som det kan være vanskelig å oppdage at dyret har vondt. Instinktene til dyr gjør at de skjuler smerter, dermed kan det gå lang tid før man oppdager at noe faktisk er galt.

Spesialkompetanse på klinikken

På Vetsentrum har vi mange flinke medarbeidere og vi har stort fokus på etterutdanning og kompetanseheving. Flere av våre veterinærer og dyrepleiere har bred kompetanse innen tannbehandlinger. Derfor kan du som eier være trygg på at dyret er i gode hender og får en god oppfølging.

Bestill tannsjekk i dag

Er det lenge siden forrige tannsjekk? Bestill time i dag og vårt dyktige team vil hjelpe deg. Under selve tannsjekken vil vi se om det er behov for en tannrens. Om dyret har mye plakk og tannstein bør vi gjennomføre en tannrens, om dette ikke blir fjernet vil f.eks periodontitt oppstå og dette kan resultere tap av tenner og store smerter for dyret.