hund, tenner, tannhelse

Tannsykdom – Periodontitt hos katt og hund

Periodontitt er en tannsykdom som vi ser mye av og som dessverre er veldig vanlig hos både katt og hund. Selv om du som eier kanskje ikke merker det på dyret ditt kan den ha store smerter. Katter og hunder er flinke til å skjule smerter, derfor er det viktig at du følger med på tannhelsen til dyret ditt og gjennomfører en årlig tannsjekk hos dyrlegen.

Hvordan oppstår periodontitt hos dyr?

En betennelse i tannkjøttet oppstår når fôr og bakterier samles under tannkjøttet og plakk dannes. Om plakket ikke fjernes vil det danne seg tannstein og deretter betennelse i tannkjøttet. Denne betennelsen ødelegger kjevebeinet og festeapparatet rundt tannrøttene til dyret. Dersom dyret ikke får behandling vil det etterhvert føre til tap av tenner.

Statistikken tilsier at så mange som 80% av alle hunder får denne sykdommen, hos katter inntreffer periodontitt hos rundt 60% av dyrene.

Typiske symptomer

Oppdager du mye tannstein i munnen til dyret ditt bør du ta med dyret til en veterinær for en nærmere undersøkelse og en tannrens. Det samme gjelder om du oppdager at dyret ditt har en eller flere løse tenner, om tannkjøttet er rødt og hovent eller om du oppdager små blødninger fra tannkjøttet. Dårlig ånde eller endret tyggemønster er også tegn på at noe kan være galt.

Når det gjelder oppførsel så vil du i mange tilfeller se at dyret kun tygger maten på en side av kjeven eller at dyret unngår å spise da dette utløser smerter. I noen tilfeller vil du se at dyret velger å kun spise mat med liten tyggemotstand. Om hunden eller katten din endrer atferd kan det være en indikasjon på tannproblemer.

Behandle periodontitt

Periodontitt er dessverre en irreversibel tilstand og har dyret først fått dette er det veldig viktig å jobbe forebyggende. Når vi skal behandle et dyr for periodontitt må vi først og fremst se hvor langt i prosessen det har kommet. På et tidlig stadium vil behandlingen bestå av å fjerne plakk og tannstein. Du som eier bør også følge opp med forebyggende tiltak fremover i form av blant annet daglig tannpuss. Om tannsykdommen har utviklet seg og kommet til et mer alvorlig stadium må de affiserte tennene trekkes.

For å forebygge tannproblemer anbefaler vi alle hundeeiere å pusse hundens tenner hver eneste dag. Husk å benytte tannpasta som er beregnet til hund. Om du trenger råd og veiledning kan du ta kontakt med oss, så hjelper vi deg. Det finnes også fôr, tyggebein og tyggeflak som er bra for tannhelsen og som forebygger tannstein.

Les mer om periodontitt her.

Ønsker du å bestille tannsjekk hos Vetsentrum? Ta kontakt så hjelper vårt dyktige team deg.