Har du en hund som har begynt å vegre seg for å hoppe inn i bilen eller som  kanskje trenger litt mer tid for å reise seg etter hvile? Vegrer den seg for å gå opp eller ned trapper? Kanskje har hunden din endret atferd, gått ned i vekt eller endret mat – og vanninntak?

Når dyrene blir eldre vil immunsystemet bli svekket og risikoen for enkelte sykdommer og slitasjeskader blir høyere. Kroniske smerter kan komme gradvis og er ikke alltid så lett å oppdage. Vi anbefaler derfor en helsesjekk minimum en gang i året. På den måten kan man lettere forebygge sykdom og ikke minst legge til rette for den aldrende hunden.

Senior fra 7 års alder

En hund som har fylt 7 år er det vi generelt betegner som en senior. Dette avhenger noe av rase og forventet levealder. Hunder av små raser vil i mange tilfeller leve lenger enn hunder av større raser. Noen hunder vil derfor klassifiseres som senior allerede fra omkring 5 års alder. Aldringsprosessen foregår gradvis og underveis finnes det mange gode tiltak man som dyreeier kan gjøre, slik at man opprettholder en så god livskvalitet som mulig. Ved å sørge for en tilpasset helsesjekk hos veterinær minst en gang i året, kan man se at alt står bra til med dyret ditt og samtidig ta tak i eventuelle helseproblemer på et tidlig stadium. Vi kan også gi råd omkring tilpasset mosjon, fôring, tannhelse med mer.

eldre hund, hund som sitter, natur

Typiske sykdommer og slitasjeskader vi ser hos eldre hunder

• Tannproblemer
    Tannproblemer veldig vanlig hos eldre hunder. Så mange som 4 av 5 hunder over 3 år får tannproblemer. Tannstein, gingivitt (tannkjøttbetennelse) og periodontitt er noe som forekommer ofte. Regelmessig tannundersøkelse – og rens er viktig for å opprettholde god tannhelse, sammen med forebyggende tiltak hjemme
  • Dårligere syn og hørsel
    Nedsatt syn og hørsel kan være naturlige aldringstegn, men kan også være forårsaket av sykdom.
  • Stivhet og smerter i  ledd.
    Mange eldre hunder får problemer med slitasjegikt, noe som kan gjøre at de beveger seg mindre, vegrer seg mot å gå trapper eller hoppe inn og ut av bilen. Her finnes det mange gode tiltak man kan sette inn for å bedre hundens livskvalitet. For mange vil fysioterapi være til stor nytte. Her finnes det behandlinger som kan gjøres på klinikken, men våre dyktige rehabiliteringsterapeuter kan sette også sette opp et tilpasset program for øvelser hjemme. Noen ganger er det også nødvendig med medikamentell behandling.
     Ler mer om rehabilitering og fysioterapi her.
  • Kreft
  • Nyresykdom
  • Stoffskiftesykdom
  • Forstørret prostata
  • Hjertesykdom
    Noen hunderaser er genetisk disponert for å utvikle hjertesykdom. Dette oppdages ofte ved at man hører en bilyd på hjertet når man lytter med stetoskop, for eksempel ved den årlige helsesjekken. I mange tilfeller kan man bremse videre sykdomsutvikling med hjertemedisiner. Det er da nødvendig med en hjerteultralyd for diagnostisering og videre behandling. Du kan lese mer om hjertesykdommer og hjerteundersøkelse her
  • Overvekt
    Eldre hunder har lettere for å legge på seg. I tillegg er de i mange tilfeller mindre aktive, samtidig som muskelmassen blir mindre. Riktig og balansert fôring og mosjon er viktig for å opprettholde god helse hos den aldrende hunden. For hunder med stive ledd/slitasjegikt er det svært viktig å oppretholde en optimal vekt. Ta gjerne kontakt med oss for råd og veiledning.

Regelmessige veterinærbesøk og en sunn livsstil, inkludert balansert kosthold, tilstrekkelig mosjon og riktig medisinsk behandling ved behov, er avgjørende for å opprettholde god helse for hunden din.

Symptomer som indikerer at en eldre hund har problemer

Generelt anbefaler vi at man tar kontakt med en veterinær for vurdering dersom man oppdager endringer i hundens atferd eller helse. Under har vi samlet noen av de viktigste symptomene hvor vi anbefaler en helsesjekk:

• Endret mat-/drikkelyst
  • Endret aktivitetsnivå
  • Endret atferd, for eksemepel aggressivitet mot andre hunder/mennesker, vanskeligheter med å finne ro, urolig på natt
  • Dårlig ånde, tannstein, rødt tannkjøtt.
  • Tisser eller har avføring inne
  • Halthet eller stivhet (vil ikke hoppe inn/ut av bil, vil ikke gå trapper, stiv etter å ha ligget)
  • Hoste eller tungpustet
  • Nyoppståtte kuler som ikke er undersøkt tidligere
  • Oppkast/diarè

Har din seniorhund et av disse symptomene bør du bestille en konsultasjon, da kan vi se nærmere på dyret ditt og følge opp eventuelle helseproblemer.