sommer, hund, illustrasjonsbilde sommertips

Sommertips fra Vetsentrum

Sommeren er en herlig tid for både to og firbeinte, det er ikke så mye som slår en god norsk sommer. Her kommer noen tips fra oss på Vetsentrum som kan være gode å ha med seg i sommer.

Hunder må ha tilgang på vann

Om hunden din ikke får i seg nok vann på varme sommerdager kan dette føre til dehydrering. Pass på at hunden alltid har tilgang til friskt vann. Om du nylig har skaffet deg valp er det viktig å være klar over at det skal mindre til før en valp blir dehydrert, sammenliknet med en voksen hund.

Symptomer på dehydrering:

• Hunden blir slapp
  • Tannkjøttet til hunden blir tørrere.

Pass på heteslag

Heteslag rammer hunder hver eneste sommer. Dessverre vet vi at konsekvensene av dette kan være fatale. Ikke forlat hunden din i en varm bil (selv om det kun er ment i en kort periode) eller på at trangt, lukket område som kan bli varmt. Les mer om heteslag her.

Hunder skal ha tilgang til vann og en skyggefull plass om sommeren.

Varm asfalt

På varme sommerdager kan asfalten bli svært varm og det kan faktisk føre til brannskader på potene. Sjekk selv før du tar med hunden din på tur; hold baksiden av din egen hånd mot asfalten og kjenn etter. Hvis det føles for varmt for deg er det også for varmt for hundens poter. Legg heller turen til et sted hvor du kan unngå asfalt. Dersom  hunden har fått sår under potene anbefaler vi at du kontakter veterinær for en undersøkelse, sårbehandling og smertelindring kan være nødvendig.

Bruk solkrem

Vi mennesker er generelt sett flinke til å smøre oss med solkrem, men visste du at hunder også kan bli solbrente? Det kan de, derfor kan det i noen tilfeller være smart å smøre hunden din med solkrem. Dette gjelder særlig for hunder som har kort/tynn pels, lys hud og pels og hunder som av ulike årsaker er barbert helt eller delvis. Områdene som er mest utsatt er rundt nesen/neserygg, ørene, rundt munnen, øyelokkene, områdene mellom lårene og magen. Å bli solbrent er vondt og om hunden klør/slikker seg på området kan dette resultere i infeksjoner. Benytt solkrem beregnet for dyr.

OBS: Husk også at potene til hunden er utsatt for varmen som asfalten avgir. Glovarm asfalt er smertefullt og noe du bør unngå.

Hoggorm og flått

I hele sommerhalvåret finner vi både hoggorm og flått i naturen. Er hunden din uheldig og blir bitt av en hoggorm bør du kontakte veterinær med en gang, et hoggormbitt kan være livstruende for hunden. Pass på at hunden er mest mulig i ro inntil veterinæren har fått undersøkt dyret. Les mer om hoggorm her.

Sjekk hunden for flått hver dag og fjern de du kommer over. Det finnes flere ulike reseptbelagte flåttmidler man kan bruke for å forebygge. Ta kontakt med oss om du ønsker råd om hva som passer din hund eller katt.

Hund i bil

Hunder kan bli bilsyke, men heldigvis finnes det kvalmestillende midler som kan benyttes. Disse er reseptbelagte og vi må ha sett dyret i løpet av de siste 12 mnd for å kunne skrive ut resept. Det kan være lurt å ikke gi dyret ditt mat i timene før avreise, gi heller vann som normalt. La hunden ha tilgang på vann i bilen, du kan kjøpe «skvulpefrie vannskåler» som egner seg godt til bilturer. Sett også buret til hunden i bilens kjøreretning da mange blir syke av å sitte feil vei. Husk også å ta flere pauser underveis og sørg for å ha sval temperatur i bilen.

Grillmat er ikke mat for hunder

Unngå at hunden spiser grillmat, rett og slett fordi det kan være farlig. Kjøtt med mye krydder kan føre til magesmerter og sterk diaré. Bein fra kjøttstykker kan også sette seg fast i  hals eller tarm og dermed skape komplikasjoner.

Algeforgiftning

Blomstrende alger i vannet kan resultere i algeforgiftning og dette kan potensielt være dødelig for hunden din. Ikke la hunden din bade eller drikke av vann om du mistenker at det har vært en algeoppblomstring. Kontakt veterinæren om du mistenker at hunden er blitt algeforgiftet. Les mer om algeforgiftning her.

Vetsentrum holder åpent hele sommeren

Ønsker du å bestille time eller har du noen spørsmål rundt helsen til dyret ditt? Ta kontakt med oss, vi holder åpent hele sommeren. Telefon: 959 76 000  | E-post: info@vetsentrum.no