sopp i skogen

Soppforgiftning

Høsten er høysesong for sopp og den kan finnes både i skogen, i hagen og grøftekanten. Har du en hund som er glad i å smake på det den finner bør du være ekstra oppmerksom på denne tiden. Særlig små valper kan være raske til å spise på det de finner. Det finnes en rekke giftige sopper i Norge og det tryggeste er å unngå at hunden får i seg sopp. Eksempler på giftige sopper er ulike fluesopper, trevlesopp, lumsk traktsopp, giftslørsopp, flatklokkehatt og kastanjeparasollsopp.

Vi anbefaler at du tar kontakt med veterinær dersom du mistenker at hunden kan ha spist sopp. Ta gjerne med bilde av soppen eller rester av soppen som har blitt spist, slik at man kan forsøke å finne ut hvilken type det er. Dette vil kunne være til hjelp for å gi mest mulig målrettet behandling.

Symptomer på soppforgiftning

Symptomer på soppforgiftning oppstår alt fra noen minutter til timer etter inntak. Symptomene varierer noe avhengig av type sopp og inntatt mengde, men de vanligste er.:

• Sikling
  • Brekninger og oppkast
  • Diarè
  • Slapp
  • Blek
  • I noen tileller ustøhet og kramper

Behandling av soppforgiftning

Ved soppforgiftning er det viktig å komme raskt i gang med behandling. Nøl derfor ikke med å kontakte veterinær. Dersom det er kort tid etter inntak vil man gi brekkmiddel for å få hunden til å kaste opp. Videre behandling avhenger av hundens tilstand, men vil typisk være væskebehandlig, medisinsk kull og eventuell annen støttebehandling.

Også katter kan bli forgiftet av sopp på samme måte som hund, så vær oppmerskom på symptomene og ta straks kontakt med veterinær dersom du mistenker at katten kan ha spist sopp.

Muggsopp

På høsten finner man også mengder av råtten nedfallsfrukt i hager rundt om. Dette kan også være svært fristende for våre firbeinte venner, men det kan på samme måte som inntak av sopp gi alvorlig forgifting. Dersom du ser at hunden spiser f.eks råtne epler eller har mistanke om at dette har skjedd må du straks kontakte veterinær. Symptomer og behandling vil være ganske likt som ved soppforgiftning.

Har du noen spørsmål om soppforgiftning? Ta kontakt med oss.

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta nyttig informasjon, produkter, rabatter og unike tilbud.