Lotta fikk behandling med PEMF-terapi

Lotta har fått behandling med PEMF

Dette er Lotta, en 6 år gammel tispe av rasen whippet. Hun er en av våre rehabliteringspasienter som har gjennomført PEMF-terapi og blitt friskmeldt på rekordtid. I februar startet vi opp med et nytt tilbud til våre rehabliteringspasienter ved klinikken. Dette kalles PEMF – pulserende magnetfeltterapi. Lotta slet med kronisk betennelse i bicepssenen på det ene frambeinet. Hun hadde begrenset bevegelighet i skulderleddet og spent muskulatur i skulderpartiet. På 3 uker gjennomførte hun 11 behandlinger og eier beskrev det som at hun hadde fått en ny hund etter endt behandling. I tillegg til PEMF-terapien fikk Lotta også behandling med laser, vibrasjonsplate, stretching og massasje. Ved siste kontroll hadde vår rehabiliteringsterapeut og dyrepleier Marta ingenting å bemerke og eier merket seg at Lotta var en mer glad og aktiv hund.

Hva er PEMF-terapi?

PEMF-terapi for hunder og katter er et hjelpemiddel vi kan benytte for å framskynde og bedre kroppens helingsprosess ved for eksempel skader i muskulatur, sener og skjelett. Behandlingen virker også antiinflammatorisk og smertelindrende. Til behandling bruker vi ISO-godkjent medisinsk utstyr som genererer et lavfrekvent puls-magnetisk felt. Ved behandlingen induseres svært svak strøm inn i kroppsvevet ved hjelp av elektromagnetiske felter. Dette har blitt brukt i flere år til rehabiliteringsformål, både humant og innen veterinærmedisin. Behandlingen er smertefri.

Hvordan foregår behandling med PEMF-terapi?

Behandlingen foregår med dyret liggende i en spesiell trommel. Varighet av behandling kommer an på hva man skal behandle, men normalt sett ligger det på ca 30 minutter. De fleste ligger rolig og slapper godt av mens behandlingen pågår. Ofte kan eier sitte sammen med dyret under behandlingen.

Vi anbefaler at det gjennomføres 10 til 15 behandlinger i en serie over 3-4 uker. Avhengig av hva man behandler varierer det noe hvor raskt man oppnår effekt, men vanligvis oppleves bedring etter ca 10 behandlinger. PEMF-terapi kombineres gjerne med laserbehandling, stretching og øvelser hjemme for raskere og bedre resultater.

Når brukes PEMF-terapi?

PEMF-terapi kan være et godt supplement til behandling av flere tilstander, blant annet:

• degenerative leddlidelser (slitasjegikt)
  • senebetennelser
  • etter ortopediske inngrep (frakturer, etter korsbåndsoperasjoner mm)
  • sårheling
  • restitusjon av sportshunder

Ønsker du å vite mer?

Ønsker du mer informasjon om behandlingen eller lurer du på om dette kan være noe for din hund eller katt?

Ta kontakt med oss så hjelper vi deg med råd og veiledning.