hjerteundersøkelse, hund, hjertescreener

Hjerteundersøkelse – Vår veterinær er 1 av 10 godkjente hjertescreenere i Norge

Noen hunderaser er genetisk mer disponert for å utvikle hjertesykdom enn andre. Dette kan være både medfødte defekter og ervervet hjertesykdom. Hos noen raser er det derfor anbefalt å utføre en hjerteundersøkelse før hunden brukes i avl. På denne måten kan man forhindre at dyr med hjertesykdom brukes i avl. Norsk Kennel Klub og Norsk Forening for Veterinær Kardiologi samarbeider om å registrere resultatene av disse undersøkelsene i DogWeb.

Godkjent screener

Kun veterinærer med spesiell godkjenning kan foreta hjertescreening. Vår dyktige kardiolog Anne Ø. Øvergaard er 1 av 10 godkjente hjertescreenere i Norge og kan dermed gjennomføre denne undersøkelsen.

Hva er hjertescreening?

Hjertescreening består av en todelt undersøkelse. Først gjøres en auskultasjon, hvor veterinæren lytter på hundens hjerte. Deretter foretas en grundig ultralydundersøkelse av hjertet. Her vurderes blant annet de anatomiske forholdene i hjertet, størrelsen på de ulike hjertekamrene, hjerteklaffene og tykkelsen på hjerteveggene. Det undersøkes også for medfødt «hull i hjertet» og trange blodårer, såkalte stenoser. Under ultralydundersøkelsen har hunden tilkoblet en EKG som leser av hundens hjerterytme. Hos enkelte raser benytter man også Holter – EKG i tillegg, hvor hunden går med EKG hjemme i 24 timer. Etter undersøkelsen skriver veterinæren en attest som legges inn i DogWeb.

Les mer om hjertesykdom og hjerteundersøkelse her.

Bestill time hos Vetsentrum

På Vetsentrum har vi spesialkompetanse i hjertesykdommer og vi undersøker og behandler daglig både våre egne pasienter samt henviste pasienter fra andre klinikker.

Ønsker du å bestille time for hjerteundersøkelse av hunden din? Eller har du noen spørsmål rundt hjertesykdommer og avl? Ta kontakt, vårt dyktige team står klare til å hjelpe deg og din firbeinte venn.