PEMF - terapi hund

Fysioterapi som redder liv

Denne historien er en gledelig historie som nok en gang minner oss om hvor viktig fysioterapi er for våre pasienter!

Laserbehandling hund

Brudd i ryggen og sterke smerter

TRøntgen hundidligere i vinter fikk vi inn en hund som hadde vært uheldig og blitt sparket av hest. Den hadde fått brudd i ryggen, indre blødninger og en muskelskade i et bakbein. I ryggen lå flere løse beinbiter i muskulaturen etter bruddet og disse skapte en kraftig betennelsesreaksjon. Hunden stod på flere typer smertestillende, men responderte ikke tilfredsstillende på dette. Den hadde fortsatt smerter, beveget seg stivt når han gikk, ville ikke leke eller ligge på ryggen. Eier hadde fått god oppfølging hos kollegaer på en annen klinikk. De anbefalte nå eier å ta kontakt med oss for fysioterapi, som et siste forsøk på å få hunden på beina. Alternativet var avliving grunnet smertene.

Rehabilitering med PEMF, laser og stretching

PEMF - terapi hundDyrepleier og rehabiliteringsterapeut Marta Jusiak tok i mot hunden og undersøkte han grundig på første besøk. Sammen med eier ble det laget en intensiv rehabiliteringsplan. De startet opp med PEMF (elekromagnetoterapi) og laserbehandling for å dempe betennelsen i ryggen, samt for smertelindring og regenerasjon av muskulatur. Du kan lese mer om disse behandlingsmetodene her. Hunden var inne for behandling daglig de første fem dagene, deretter tre ganger i uken de neste to ukene. Han responderte veldig godt på behandling og ble bedre for hver gang. Etterhvert som hunden var mindre smertepåkjent, kunne Marta også begynne med forsiktig massasje og stretching.

Leken og glad igjen

Hunden er nå mer seg selv igjen, leken og glad. Han beveger seg mindre stivt og kan rulle seg rundt på ryggen. Nå er han over på behandling to ganger i uken og skal gradvis  gå over til  lengre intervaller mellom behandlingene. Han har kuttet ut noen av de smertestillende medisinene og skal etterhvert trappe ned på de andre også. Dyrepleier og rehablititeringsterapeut Marta skal nå sette opp et styrketreningsprogram for han, slik at han kan holde seg sterk og smertefri videre.

Rehablitering hund

Vi vet hvor viktig det er med fysioterapi etter skader og operasjoner, men det er alltid gledelig med historier som denne. Vi ønsker hund og eier lykke til videre og takker for at vi fikk lov til å dele denne historien med dere.